توجیه خلبان

Image

توجیه خلبان قبل از پرواز

توضیح مواردی که جنبه روانی دارند مانند تغییر زاویه موقعیت بال،ارتعاشات و اصواتی که از دستگاه به لاین منتقل می شود
علت تغییر موقعیت بال نسبت به خط افق برای آمادگی خلبان تشریح شود . اولین کشش ها باید کم تنش و با نرخ صعود پایین انجام شود .خلبان را در مورد اتعاشات و اصوات تولید شده روی دستگاه آگاه سازید


توصیه برای استفاده از لوازم ایمنی مانند هوک نایف و عینک
دلایل استفاده از تجهیزات ایمنی مانند هوک نایف و عینک را برای خلبان توصیف نمایید


تمرین و توضیح برای عملکرد رلیز - نحوه اتصال به کارابین
قبل از اولین تیک اف حداقل یک مرتبه خلبان جداسازی را تمرین و تجربه نماید. اتصال صحیح رلیز را توضیح دهید و نسبت به عملکرد اتصال اسپید به نیروی تو شرح دهید


جدا سازی ناموفق و نحوه فرود با لاین
فرود با لاین را توصیف و پس از چند پرواز در شرایط عادی با تاخیر ایجاد کردن در جداسازی و حداقل یک چرخش 360 پروسه تمرین فرود اضطراری را تمرین کنید


توضیح علائم و پیام های حرکتی
آموزش و بکار گیری علائم حرکتی می تواند بنحو چشمگیری در هماهنگی و نظم گروه کارساز باشد .ارتباط خلبان با گروه عامل کاهش سطح استرس در عملیات نیز می گردد


چگونگی اصلاح مسیر و پیروی از مسیر کشش
در شرایط باد روبرو خلبان می تواند از طریق دنبال کردن مسیر کشش و در نظر گرفتن موقعیت خودرو به عنوان نقطه کمکی مسیر را هر لحظه اصلاح نماید . وضعیت قرار کرفتن رلیز و لاین در میان پاها نشانده هنده وضعیت کاناپی و همسویی آن با نیروی کشش است


توصیه های عمومی تیک اف

قبل از شروع پرواز اعلام آمادگی می شود و موقع شروع عملیات کشش آرامی را روی بدن احساس می کنید و در لحظه تیک اف فشار به تدریج زیاد می شودتا زمانی که کاناپی در موقعیت صحیح قرار نگیرد اپراتور فشار را زیاد نمی کند. ممکن است در حین کشش چندین بار فشار، برای انجام اصلاحات خلبان، کاهش یابد و خلبان می تواند با حرکت پا اعلام جدا سازی کند. از حداقل برک ها و فقط برای انجام فرامین استفاده می کنیم بدن خود را تا ارتفاع سی متری در حالت ایستاده قرار دهید و پاها را به حالت فرود حفظ نمایید . فرامین ملایم تر و معمولا یک دوم تا دوسوم شرایط معمول باید اعمال شود و بیشتر از تغییر وزن برای اجرای فرامین استفاده می شود


تیک اف و پرواز در باد جانبی
برای اصلاح مسیر و موقعیت بال برک بالی استفاده می شود که نزدیک ترین فاصله را با لاین کشش دارد پس از هوابرد شدن وسیله نسبت به مسیر زاویه می گیرد ونباید با آن مقابله شود و تنها کاناپی به موازات خط کشش قرا می گیرد.


چگونگی تیک اف در باد صفر یا نسیم پشت
مرحله مقاومت کردن در برابر نیروی تو تا زمان فرمان حرکت باید برای خلبان توصیف گردد


قوانین نوبت دهی و ارجعیت خلبانان آماده برای پرواز
الف - خلبانانی که پرواز کمتری داشته اند ب - خلبانان آماده شروع کار


آمادگی و تطبیق با فشار تو
خطر لغزیدن و زمین خوردن وجود دارد و اگر کاناپی در شرایط درست باشد اپراتور فشار را زیاد می کندو قبل از هر گونه برخورد خلبان هوابرد می شود .از برک ها برای افزایش لیفت و کاهش سرعت استفاده کنید این کار معمولا عامل پرواز می شود و در شرایط خاص عامل فرود نرم و کنسل شدن تیک اف می شود


پیامد های گسست لاین یا اتصال ضعیف و چگونگی ریکاوری
اتصال اسپید به نیروی تو تا حد زیادی می تواند مانع از شیرجه ناخاسته بال گردد همچنین مقاومت متناسب با وزن خلبان تاثیر زیادی در بالا بردن ضریب ایمنی خلبان ایفا می کند . شرایط پاندولی و تنش های احتمالی در محور عرضی باید برای خلبان توصیف شود .

توضیح لاک اوت و چگونگی خروج
لاک اوت بیشتر در شرایط هوای گاستی و باد جانبی اتفاق می افتد .کنترل ها سخت تر و با تاخیر بیشتری انجام می شود با این وجود اصلاحات نباید افراطی باشد


تو کردن در مسیر غیر مستقیم
دنبال کردن خط کشش در مسیر های مارپیچ یا یو شکل برای بازگشت به محل تیک اف مستلزم همکاری همکاری خلبان برای گردش است . خلبان باید همواره برای جبران کاهش فشار در زمان گردش و قبل از رسیدن به منحنی گردش اقدام به زاویه گرفتن در خلاف جهت نماید تا از شکم کردن و ریزش لاین جلوگیری شود.


بهترین زمان برای جداسازی و نحوه انجام
زمانی که حس می کنید فشار در حال کاهش است رلیز را بکشید برای رلیز نباید صبر کنید تا فشار به صفر برسد در واقع زمانی که فشار روی دستگاه به صفر برسد خلبان تنها فشار وزن لاین را دریافت می کند و ممکن است در این حالت جداسازی کمی دشوار تر شود .


رعایت ترافیک هوایی در محدوده سایت تویینگ
توصیف رعایت ترافیک پروازی پس جداسازی و پیامدهای برخورد با لاین از جمله مواردیست که باید مد نظر گرفته شود
قوانین حفظ کریدر پروازی برای پروازهای فرامنطقه ای خلبانان مسافت باید در مورد محدوده و سقف پرواز توجیه باشند مسئولیت و برنامه ریزی کریدور مجاز پروازی به عهده مارشال می باشد


آمادگی برای راهکارهای اضطراری
برای حل مشکلات باید یکسری راه حل های آماده وجود داشته باشد هرچند مشکلات جدی ممکن است از بین هزاران کشش اتفاق بیفتد . این راه حل ها برای زمانیست که فرصت تجزیه تحلیل وجود ندارد و باید بی درنگ و بصورت اتوماتیک انجام شود هرچند خلبان باید برای یک لحظه کوتاه هم که شده فکر کند تا بهترین عملکرد را انجام دهد

Image

توجیه خلبان SIV

نصب تجهزات ایمنی روی آب
نحوه پوشیدن و استفاده از لایف جکت و چگونگی محافظت از لوازم الکتریکی
توضیح در مورد نحوه تیک در باد جانبی و چگونگی پیروی از مسیر کشش در باد جانبی
جریان های دریایی معمولا عمود بر خط ساحل و مسیر کشش شکل می گیرند و این موضوع اهمیت توجیه و آموزش خلبان برای آشنای با تکنیک های باد جانبی را در اولویت قرار می دهد .


جدا سازی(رلیز) پشت به باد
صعود در لایه های مختلف هوا ممکن است خلبان را برش های باد و تغییر جهت باد مواجه سازد و چنانچه سرعت باد پشت زیاد باشد ، با توجه به محدودیت سرعت خودرو کشش محدود و گروه وارد پروسه جدا سازی می شوند . مهم اینکه پس از جداسازی خلبان باید بی درنگ تغییر جهت داده و به سمت سیلندر فرضی تعیین شده برود . اهمیت این موضوع در این است که تاخیر حتی چند ثانیه ای برای گردش روبه باد، زمان و ارتفاع زیادی تا رسیدن به سیلندر از دست خواهد داد .


پرواز در محدوده ایمن در شرایط Off-shore wind باد ساحل به دریا
وجود لایه های مختلف هوا و لزوم وارد شدن به بستر دریا برای تمرینات اس ای وی اهمیت پرداختن به این موضوع را در توجیه خلبانان نشان می دهد


توجه به ترافیک هوایی هنگام بازگشت از دریا برای فرود
خلبان برای بازگشت برای فرود مجبور است از خط ساحلی و مسیر تویینگ استفاده نماید لازمه طی این مسیر دنبال کردن مسیر خودرو و پرواز در حال تو می باشد زیرا مشاهده لاین بسیار دشوار است