Slide
Shadow
Slide

به باشگاه ابرهای زاگرس خوش آمدید. جایی که آسمان، کلاس درس شماست..

وب سایت باشگاه  ورزشهای هوایی ابرهای زاگرس، هنرجو محور  و با هدف بالا بردن کیفیتخدمات آموزشی از جمله ثبت گزارشات روزانه از روند آموزش بصورت متنی و ویدئویی،  تلاش می کند محیطی سازنده و پرانگیزه برای هنرجویان  پرواز با پاراگلایدر فراهم سازد 
طراحی سیلابس های جدید آموزشی که هنرجو را قادر می سازد در قالب یک اقامت کوتاه هفتگی، تمرینات خود را در دو نوبت صبح و عصر بصورت متمرکز به سرعت پیش برده  و دو دوره تلفیقی  بیگینر و گراندهندلینگ را سپری نمایید، تلفیق این دو دوره آموزشی دستاوردی بزرگ برای بالابردن سطح کیفی آموزش در کوتاه ترین زمان ممکن است این دستاورد مدیون استفاده از مربیان با تجربه در یکی  از بهترین اقلیم های آموزشی جهان  است. تمرین در کویر یزد به هنرجو این امکان را می دهد تا نهایت استفاده را از وقت و انرژی خود کسب نمایند. سیلابس جدید ما همسو با تکنولوژی و ظرفیت های تجهیزات جدید طراحی و پیاده سازی شده و تا کنون توسط ده ها هنرجو مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است. این دستورالعمل طی سال های گذشته همواره در حال بروزآوری و اصلاح بوده و نقایص آن به حداقل ممکن رسیده است.  حاصل تلاش و ادعای ما را می توانید بصورت گزارش روزانه  در  بخش "هنرجویان 1403"  از منوی  "دوره های آموزشی" دنبال نمایید      

آموزش پرواز با پاراگلایدر

Image

امیرمحمد قاسم‌ نژاد، خلبان ایرانی، با گلایدر EN-A رکورد جدید پرواز مسافت طولانی را جابجا کرد

امیرمحمد قاسم‌ نژاد، خلبان ایرانی، با گلایدر EN-A رکورد جدید پرواز مسافت طولانی را جابجا کرد
امیرمحمد قاسم‌نژاد، خلبان باسابقه و مربی پاراگلایدر، با ثبت پروازی به طول ۳۲۳ کیلومتر با گلایدر EN-A اسکای‌واک مسکال ۶، مرزهای جدیدی در پروازهای مسافت طولانی با این کلاس از گلایدرها گشود.
ماجراجویی فراتر از محدودیت‌ها
قاسم‌نژاد که پیش از این تجربه پروازهای طولانی و کسب مقام‌های مختلف در مسابقات را در کارنامه خود دارد، با این پرواز نشان داد که می‌توان با گلایدرهای EN-A نیز به دستاوردهای بزرگی دست یافت. او هدف از این پرواز را ماجراجویی و تغییر نگرش خلبانان نسبت به قابلیت‌های گلایدرهای EN-A عنوان کرد.
چرا مسکال ۶؟
قاسم‌نژاد برای این پرواز، گلایدر مسکال ۶ را به دلیل پرفورمانس بالا در میان گلایدرهای EN-A، سیستم آجیلتی لذت‌بخش و سهولت کنترل در شرایط مختلف جوی انتخاب کرد.
چالش‌ها و موفقیت‌ها
در طول این پرواز طولانی، قاسم‌نژاد با چالش‌های مختلفی از جمله لندینگ اضطراری در باد شدید، سرعت پایین‌تر نسبت به گلایدرهای مسابقه‌ای و مدیریت دریفت ترمال در بادهای قوی روبرو شد. اما با مهارت و تجربه خود توانست بر این چالش‌ها غلبه کرده و به ارتفاع ۵۴۲۷ متری دست یابد.
پیامی برای جامعه پاراگلایدر
قاسم‌نژاد با این پرواز نشان داد که موفقیت در پروازهای مسافت طولانی تنها به استفاده از گلایدرهای مسابقه‌ای محدود نمی‌شود و مهارت خلبان نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. او از تمام خلبانان دعوت کرد تا با جسارت و خلاقیت به دنبال کشف توانایی‌های خود و گلایدرهایشان باشند.


صعود و پرواز از بام ایران نوشته محسن لطفی
 

مدت زیادی بود رویاش تو سرم بود.  قبلا روش پرواز کرده بودم اما کوه نوردی و پرواز بحثش متفاوت بود وقتی که بخای پیاده لوازمتو حمل کنی و ببری بالا و از 5600 تیکاف کنی شرایط خیلی با موقعی که تو یه سایت استاندارد هستی فرق میکنه هم از نظر بدنی بسیار خسته ای هم شرایط هوا خیلی پیچیدست و هم ارتفاع زده هستی و هر لحظه ممکنه تصمیم اشتباه بگیری که قابل جبران نیست 
داشتن یه بال امن و سبک و با سرعت بالا میتونه بهت کمک کنه تا شرایط رو تا حد زیادی به نفع خودت تغییر بدی 
همیشه هوا رو چک میکردم و منتظر یه روز مناسب میگشتم تا این که تصمیم گرفتم جمعه 5/5/1403 این پروژه رو استارت بزنم 

از پاراگلایدر تا آزادی مطلق


سال‌ها بود که با پاراگلایدر پرواز می‌کردم. لذت پرواز در آسمان آبی و احساس آزادی بی‌حد و حصر، همیشه برایم جذاب بود. اما هرچه بیشتر پرواز می‌کردم، بیشتر متوجه محدودیت‌های پاراگلایدر می‌شدم. سرعت کم، مانورپذیری پایین در شرایط بادی و عدم توانایی در انجام برخی حرکات خاص، همیشه آزارم می‌داد.

تا اینکه با فلر مستاش آشنا شدم. فلر مستاش، دنیای پرواز را برای من متحول کرد. این بال پرنده‌ی قدرتمند، با طراحی آیرودینامیکی بی‌نظیرش، به من اجازه می‌دهد تا در آسمان‌ها به هر سمتی که بخواهم پرواز کنم. سرعت بالا، مانورپذیری فوق‌العاده و توانایی انجام حرکات آکروباتیک، تنها بخشی از قابلیت‌های این بال است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های فلر مستاش با پاراگلایدر، سیستم کنترل آن است. با استفاده از سیستم کنترل پیشرفته‌ی فلر مستاش، می‌توانم به راحتی زاویه حمله بال را تغییر داده و بر روی جریان هوا تسلط پیدا کنم. این به من اجازه می‌دهد تا در شرایط بادی مختلف، با اطمینان کامل پرواز کنم.

  • طراحی ایرفویل: ایرفویل فلر مستاش به گونه‌ای طراحی شده است که نیروی برا و مانورپذیری بالاتری را نسبت به پاراگلایدر ارائه می‌دهد. این طراحی به فلر مستاش اجازه می‌دهد تا در سرعت‌های بالاتر و در شرایط بادی شدیدتر پرواز کند.
  • سیستم کنترل: سیستم کنترل فلر مستاش پیچیده‌تر و دقیق‌تر از پاراگلایدر است. این سیستم به خلبان اجازه می‌دهد تا بر روی بال کنترل بیشتری داشته باشد و مانورهای پیچیده‌تری را اجرا کند.
  • مواد ساخت: فلر مستاش معمولاً از مواد سبک‌تر و مقاوم‌تری نسبت به پاراگلایدر ساخته می‌شود. این مواد به فلر مستاش اجازه می‌دهند تا در سرعت‌های بالا و در شرایط سخت‌تر پرواز کند.
  • ساختار بال: ساختار بال فلر مستاش معمولاً سفت‌تر و مقاوم‌تر از پاراگلایدر است. این ساختار به فلر مستاش اجازه می‌دهد تا در برابر نیروهای وارده مقاومت کند و شکل خود را حفظ کند.

یکی از تفاوت‌های اساسی فلر مستاش با پاراگلایدر در مواد ساخت آن‌ها است. فلر مستاش‌ها معمولاً از مواد سبک‌تر و مقاوم‌تری ساخته می‌شوند که به آن‌ها استحکام و پایداری بیشتری در سرعت‌های بالا می‌دهد. همچنین، ساختار داخلی فلر مستاش‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر فشارهای ناشی از سرعت و مانورهای شدید مقاومت کند.

به یاد دارم اولین باری که با فلر مستاش پرواز کردم، احساس می‌کردم که یک پرنده شکاری هستم. سرعت و چابکی این بال، به من اجازه می‌داد تا در میان صخره‌ها و دره‌ها با چابکی حرکت کنم. حس آزادی و قدرتی که در هنگام پرواز با فلر مستاش تجربه می‌کردم، توصیف‌ناپذیر بود.

یکی از خاطرات فراموش‌نشدنی من با فلر مستاش، پروازی بود که در یک روز بادی شدید انجام دادم. در حالی که همه پاراگلایدرسواران به دلیل شدت باد، مجبور به فرود آمدن بودند، من با فلر مستاش به راحتی در آسمان مانور می‌دادم. احساس قدرت و تسلط بر طبیعت، تجربه‌ای بی‌نظیر بود.

فلر مستاش به من آزادی مطلقی داده است که همیشه آرزویش را داشتم. با این بال، می‌توانم به هر کجا که بخواهم بروم و هر کاری که می‌خواهم انجام دهم. اگر شما هم به دنبال یک تجربه پروازی هیجان‌انگیز و متفاوت هستید، فلر مستاش بهترین گزینه برای شماست

اما پرواز با فلر مستاش تنها لذت بردن نیست. این نوع پرواز علاوه بر لذت مسولیت شما را نیز سنگین تر می کند و نیازمند آموزش‌های تخصصی و رعایت اصول ایمنی است. سیستم کنترل پیچیده‌ی فلر مستاش، نیازمند تمرین و مهارت زیادی است تا بتوان از تمام قابلیت‌های آن بهره‌مند شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر  به صفحه فلر مستاش بروید...
گزارش های پیشرفت آنلاین

دوره گراندهندلینگ چه مهارت هایی را پوشش می دهد

مهم نیست که سابقه پروازی شما چقدر است  ممکن است نیاز شما برای ورود به این دوره حیاتی باشد. به مواردی که در سیلابس تمرینات زمینی قرار گرفته توجه فرمایید مهارت شما  پس از آنالیز و تعیین سطح، در قالب این مجموعه قرار خواهد گرفت و  در پایان هر روز کار عملی، تغیرات مهارتی شما بر حسب درصد به روز آوری خواهد شد 
شما خود را در چه سطحی از مهارت های این مجموعه می بینید؟  

دوره گراندهندلینگ چه مهارت هایی را پوشش می دهد؟

.

گزارش‌های پیشرفت آنلاین

با استفاده از سیستم گزارش‌دهی آنلاین، می‌توانید پیشرفت خود را به‌صورت لحظه به لحظه دنبال کنید

مهم نیست که سابقه پروازی شما چقدر است  ممکن است نیاز شما برای ورود به این دوره حیاتی باشد. به مواردی که در سیلابس تمرینات زمینی قرار گرفته توجه فرمایید مهارت شما  پس از آنالیز و تعیین سطح، در قالب این مجموعه قرار خواهد گرفت و  در پایان هر روز کار عملی، تغیرات مهارتی شما بر حسب درصد به روز آوری خواهد شد 
شما خود را در چه سطحی از مهارت های این مجموعه می بینید؟  

f1آماده سازی بال
آماده کردن بال روی زمین توسط رایزر های ای و ریر رایزر،شکل دادن به لبه فرار به کمک لاین های برک

slalomحفظ فشار داخلی بال

پر باد نگه داشتن پاراگلایدر در  حداقل و حداکثر سرعت

k2انتقال وزن
حفظ فشار بر بند شکم در طول پروسه تیک اف

domineکسب نهایت سرعت

متعادل بودن بال و خلبان در زمان افزایش سرعت ، کسب سرعت تدریجی در شرایط باد

f15پرکردن بال در باد در زاویه های 30 و 45 درجه

درک پنجره باد  و بالا بردن توانایی برای لانچ کردن در زاویه های مختلف نسبت به باد

p3کنترل و چک دیداری

چک کاناپی پس لانچ در حالت فوروارد - چک دیداری  پس از بروز انحراف - مراقبت و دوری از خیره شدن به زمین - عدم تبعیت از انحراف در کنترل ریورس

loadingاجرای اسلالوم
اجرای اسلالوم  در حالت فوروارد با چرخش های 30 - 45 درجه

فرمانپذیری
توقف با فرمان مربی  پرهیز از رفتارهای غیر ارادی و ناخواسته

stabilityپرواز پایدار

کنترل فوروارد در باد نوسانی در سطح هموار

b1کنترل ریر رایزر
خواباندن بال در باد زیاد- ایمن ایستادن  قبل از شروع تیک اف - کنترل ریر رازر در حالت ریورس و جامپینگ

loading
کنترل فوروارد
کنترل  فوروارد  از طریق تغییر مرکز ثقل - کنترل بدون فرامین - استفاده از تکنیک دامنه سرعت و پسروی و پیشروی در شرایط باد متغیر - اجرای فرامین تحت فشار بصورت متقارن
 
dsition2
تصمیم گیری

تمرکز برای مرحله تصمیم گیری و  رعایت پارامتر های مربوط به عبور از خط توقف

درک دامنه سرعت
کنترل فوروادر با سرعت های حداقل و حداکثر

لانچ در باد زیاد
کاهش باد نسبی  با پیشروی حین لانچ و حفظ فشار داخلی بال از محدوده پاور زون تا تکمیل زاویه حمله

slalomکایتیگ
پیشروی و پسروی در حالت ریورس - بالاآمدن از شیب

dsitionدرک رفتار کاناپی

 نگه داشتن بال در زاویه های نزدیک به خط افق - بلند کردن و خواباندن  کاناپی

f1لانچ بال کلپس
باز کردن و دیواره دادن و لانچ کردن پاراگلایدری که در وضعیت جمع موقت روی زمین قرار داده شده

فرم بدن
موقعیت صحیح دست ها - فرم بدن  در حین راننینگ و کسب سرعت، پس از هوابرد

towistاتصال و چک ضربدری

بکارگیری متد ها و قالب های اتصال  صحیح رایزر و چک ضربدری

 

f22گردش در حالت لانچ ضربدری

گردش  با تداوم حرکت - حفظ هدینگ و حفظ فشار داخلی بال

crabکرب فوروارد

تکنیک بالا رفتن در محدوده لیفت بند برای  ورود به کانال شناوری

دویدن در حالت پسروی
تمرین دویدن و گردش بدون اتصال و همچنین در حالت عملیاتی

تیک اف در باد صفر
شناخت چالش های تیک اف در باد صفر

 

runbackرایزرکنترل و آفرایزر کنترل در لانچ ضربدری

تعیین و تشخیص استراتژی مناسب در انتخاب تکنیک کنترل رایزر

پیشروی فوروارد در باد شدید
رعایت پارمترهای موثر در پیشروی  انتقال وزن - رها سازی فرامین و کسب سرعت تدریجی

عملیات فرود
تفکیک سرعت افقی و عمودی - فرود با نهایت سرعت و تعیین قدرت فلر در شرایط مختلف

استال پویینت
تجربه استال در محدوده رمل و در اتفاع کمتر از 3 متر
 
تجربه بی لاین استال حین پرواز
دی پاور کردن کامل کاناپی روی زمین یا حین پرواز نزدیک زمین
 
کنترل های خوابیده و نشسته
آمادگی برای لغزش های احتمالی و حفظ کنترل کاناپی در صورت عدم تعادل بدن
 
تیک اف توییست
تیک اف توییست برای آمادگی و جلوگیری از دستباچگی در زمان جدا شدن ناخواسته
 
Image

آسمان ایران، قلمرویی از نور و امید

"در یک دورهمی که در آلمان برپا شده بود و جمعی از خلبانان و طراحان پاراگلایدر از سراسر جهان در آن گرد آمده بودند، صحبت از ایران و پیشرفت چشمگیر ورزش پاراگلایدر در کشورمان کشیده شد. وقتی از من درباره حضور زنان در این رشته پرسیدند، با افتخار از موفقیت‌های درخشان بانوان ایرانی گفتم.

تصاویر و فیلم‌هایی از مسابقات مختلف را نشانشان دادم؛ از جمله عکسی به یادماندنی از خودم در کنار دو بانوی قهرمان ایرانی، فاطمه شریفی و صبیحه عرب. فاطمه، با آن رکورد شکنی ۳۰۰ کیلومتری‌اش، الگویی بی‌بدیل برای تمام زنان پاراگلایدر جهان، صبیحه نیز با استعداد و پشتکارش، همواره در مسابقات درخشیده است.

وقتی این تصاویر را به دوستان آلمانی و فرانسوی‌ام نشان دادم، سیل تبریک و تحسین آنها مرا غرق شادی کرد. آنها از دیدن موفقیت‌های زنان ایرانی در پرواز، شگفت‌زده شده بودند.

در آن لحظه، یکی از دوستانم سوالی جالب پرسید: "آیا همه دختران ایرانی به زیبایی شما هستند یا فقط خلبانان پاراگلایدر این‌چنین هستند؟" این سوال، فرصتی شد تا به او بگویم که زیبایی زنان ایرانی فراتر از ظاهر است. زیبایی روح، اراده، و توانایی آنها در فتح آسمان‌ها، چیزی است که آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند."

نمایندگی های فروش

ادونس
فلر ماستاش
فلای سرفر
اسکایواک

داستانی مهیج و آموزنده بر اساس ماجرای اوا ویسنیسکا

در تاریخ 23 ژانویه 2007، اوا ویسنیسکا، پاراگلایدر حرفه‌ای لهستانی، در حین تمرین برای مسابقات جهانی در منطقه آلپ استرالیا، با یکی از شدیدترین طوفان‌های ثبت شده در این منطقه مواجه شد. بر اساس داده‌های GPS، وی در عرض کمتر از 15 دقیقه به ارتفاع 9946 متری رسید که رکوردی بی‌سابقه در تاریخ پاراگلایدر محسوب می‌شود. با توجه به گزارش‌های هواشناسی، دمای هوا در این ارتفاع به منفی 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسید و سرعت باد به بیش از 100 کیلومتر در ساعت می‌رسید. این شرایط جوی شدید، همراه با برخورد با تگرگ‌های بزرگ و رعد و برق، باعث شد که اوا ویسنیسکا برای مدتی طولانی هوشیاری خود را از دست بدهد

ادامه مطلب ...

هنر جویان دوره های بیگینر و گراند هندلینگ در سال 1403