مسئولیت پذیری

 
تویینگ یک مسئولیت بزرگ برای وینچ اپراتور است او قسمت بزرگی از عملکرد خلبان را در دست دارد و  میتواند با توقف بموقع فرایند کشش،حتی خطاهای بزرگ خلبان را در جلوگیری از بروز حادثه، پوشش دهد. 
اشتباهات فاحش خلبانان کم تجربه نیز چیزی از مسئولیت اپراتور کم نمی کند و چنانچه پروسه تیک اف و خزش در یک بازه زمانی مناسب و در شرایط مطلوب انجام شود سطح پروازی و مهارت خلبان تا حد زیادی مشخص می گردد و اپراتور فقط یک تیک اف صحیح و مسلط را وارد پرواز می کند . بنابر این حوادث ناشی از ضعف پروازی خلبان نیز متوجه اپراتور است و او قبل از هوابرد کردن خلبان ملزم به تعیین سطح و تسلط خلبان است و باید   از کشیدن خلبان هایی  که قابلیت و مهارت لازم را ندارند، پرهیز کند 
تیم تویینگ
تیم تویینگ شامل مارشال ، وینچ اپراتور ، راننده و خلبان است . وینچ اپراتور می تواند مسئولیت مارشال را نیز در قالب یک نفر انجام دهد .بشرط اینکه توانایی و آگاهی لازم را برای انجام وظایف داشته باشد چنانچه بیش از یک گروه در سایت در حال فعالیت باشند حضور مارشال بصورت مجزا برای حفظ نظم و کنترل ترافیک الزامیست . 
انتخاب مکان مناسب با توجه به محدودیت های امنیتی، قانونی  و بررسی شرایط آب هوایی در  سطح زمین و باد در ارتفاع بعهده مارشال می باشد . همچنین نظارت دقیق بر ترافیک پرواز در مسیر خودروهای در حال” تو” و هدایت خلبانان آزاد پس از رها سازی . این نظارت شامل برنامه ریزی برای رعایت فاصله زمانی بین تیم های تویینگ و جلوگیری از تداخل لاین و امکان جمع آوری لاین  در حاشیه امنیت است .

موارد روحی و روانی تویینگ

 
وضعیت روانی خلبان را قبل و هنگام تویینگ در نظر بگیرید
برسی برخی از مواردی که در پروسه تویینگ  عامل استرس در خلبانان می شود

 
- خلبان باید در لحظه خاص لانچ را انجام دهد 
بر خلاف آنچه در پرواز آزاد خلبان تجربه نموده برای انجام  تیک اف باید با گروه  تویینگ ارتباط و هماهنگی برقرار نماید تا بتواند در لحظه مقرر  و با فرمان اپراتور استارت نماید این موارد بر خلاف آنچه که خلبان در پرواز آزاد تجربه نموده متفاوت است و ممکن است عامل بالا رفتن سطع استرس در خلبان گردد

- تیک اف های ناموفق برای سایر خلبانان منتظر تاثیر گذار است 
نظم، هماهنگی و حفظ آرامش در عملیات تاثیر زیادی در  سطح استرس و عملکرد آنها  برای وارد شدن به سیستم تویینگ دارد

تغییر زاویه موقعیت بال،ارتعاشات و اصواتی که از دستگاه به لاین منتقل می شود
تغییر زاویه موقعیت که بر اثر تلفیق این نیرو با جاذبه زمین روی می دهد باید برای خلبان توصیف شود این وضعیت ممکن است با آموخته های خلبان در پرواز آزاد  ایجاد مغایرت نماید 
ارتعاشات و اصواتی که از دستگاه های هیدرولیک و یا حتی اصطکاکی تولید می شوند می تواند با همان کیفیت که اپراتور میشنود ، از طریق لاین به خلبان منتقل و عامل استرس شود

-احساس متفاوت روی فرامین و واکنش بال در برابر اینرسی حرکتی در محورعرضی
فرامین در فرایند تو کمی کند تر و با تاخیر بیشتری  عمل می کند و بر خلاف انتظار باید با فشار کمتری نسبت به پرواز آزاد بکار گرفته شوند  . حرکات پاندولی زیر بال که بر اثر کم و زیاد شدن فشار  امری رایج در سیستم تویینگ است، برای برخی خلبانان بسیار غیر متعارف و استرس زا می باشد 

- متصل بودن به ابزاری قوی که به دست فرد دیگری کنترل می شود
استقلال عمل خلبان تا حد بسیار زیادی مختل شده و به دست فرد دیگری کنترل می شود . استفاده از نیروی قدرتمند خودرو برای کشش و اتصال یک طناب مستحکم ممکن است عامل بالارفتن سطح استرس در خلبان گردد. 

- خلبانان حرفه ای ممکن است تکنیک فوروارد را فراموش کرده باشند
 در صد بالایی از تیک اف در عملیات تو  در شرایط فوروارد انجام می گیرد و خلبانان حرفه ای مکن است مدت زیادی از این تکنیک دور مانده و آن را فراموش کرده باشند اپراتور باید این وضعیت را در نظر داشته باشد و این فرصت را برای باز آوری تکنیک فوروارد برای خلبان فراهم کند 
 
 -نگرانی از عدم توفیق درجدا سازی لاین یا عملکرد رلیز
چنانچه ساختار رلیز و موارد فرود اضطراری به درستی در مرحله توجیه خلبان توصیف شود  تاثیر  قابل توجه ای در کاهش سطح استرس و بالا بردن ضریب ایمنی خواهد داشت
 
 همه موارد ذکر شده سطح استرس را بالا می برد همچنین برای عملکرد بهتر  و دوری از عواقب ناشی از خستگی توصیه می گردد پس از هر 15 بار عملیات تویینگ، اپراتور  به مدت 30 دقیقه استراحت  نماید